BPM bij het importeren van een auto

Iedereen die een nieuwe voertuig koopt – of die nu in Nederland gekocht wordt, of vanuit het buitenland geïmporteerd wordt – betaalt voertuigbelasting. Bij het importeren van een auto uit het buitenland is het dus zaak rekening te houden met deze heffing. De precieze hoogte van deze autobelasting verschilt per geval.

Wat is de BPM precies?

BPM is een afkorting die staat voor ‘belasting op personenauto of motorrijtuigen’. Deze belasting wordt geheven als een nieuwe personenauto, motor of bestelwagen koopt in Nederland, maar ook als deze geïmporteerd wordt vanuit een ander land. Bovendien wordt er BPM geheven als er Nederlands kenteken op een geïmporteerde auto op uw naam gezet wordt. Bij het importeren van een tweedehands auto moet in de meeste gevallen dus ook BPM betaald worden. En let op: de koper moet in alle gevallen zelf aangifte doen van deze belasting.

Hoe wordt de BPM berekend?

Hoeveel de BPM precies bedraagt verschilt per geval. In het geval van bestelauto’s en motorvoertuigen wordt gekeken naar de (netto)catalogusprijs om de BPM te bepalen. Voor het berekenen van een personenauto wordt gekeken naar de CO2-uitstoot van de auto in kwestie. Ook hoe oud het voertuig is, maakt verschil: de afschrijving van het voertuig wordt dan gebruikt om de BPM te berekenen. De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) heeft de precieze CO2-uitstoot van alle modellen die in Europa verkocht worden vastgesteld. Zo mogelijk worden die cijfers gebruikt bij het vaststellen van de uitstoot. Als dat niet kan – bijvoorbeeld als het voertuig niet van een type is dat in Europa verkocht wordt – wordt een vaste uitstoot van 507 gram/hm gehanteerd, of moet de uitstoot van een individuele auto gemeten worden.

Tips voor het berekenen van de BPM

De BPM kan van een paar honderd tot wel duizenden euro’s bedragen. Wilt u een idee krijgen hoe hoog de belasting in uw geval is, dan kunt u terecht op de website van de Belastingdienst. Daar zijn precieze instructies te vinden voor het berekenen van de BPM, alsook de tabellen (zoals de CO2-uitstoot) die daarbij gebruikt kunnen worden. Dat kan echter een vrij gecompliceerde klus zijn: wat de laagst mogelijke BPM is, hangt af van veel factoren en verandert bovendien ieder jaar. Gelukkig zijn er ook veel websites te vinden waarop, met het invullen van enkele gegevens, gemakkelijk uitgerekend kan worden wat de meest gunstige BPM is.

adminBPM bij het importeren van een auto